Altijd exact op de hoogte van de locatie van medische apparatuur

Gepubliceerd op: 12-02-2024

In de hedendaagse zorgomgeving stijgt de noodzaak om medische apparatuur, implantaten, en andere essentiële hulpmiddelen te kunnen traceren en lokaliseren. Track-and-trace systemen bieden een oplossing voor dit groeiende probleem, waarbij tijd en efficiëntie van cruciaal belang zijn voor de patiëntveiligheid en de dagelijkse operaties binnen een ziekenhuis.

Onbekende locatie
Gedurende de dag maken zorgverleners en opgenomen patiënten voortdurend gebruik van verplaatsbare medische apparatuur, waaronder infuuspompen, rolstoelen, bloeddrukmeters en bedden. Deze apparaten bevinden zich constant op verschillende locaties, wat soms tot gevolg heeft dat de exacte positie van een bepaald apparaat of hulpmiddel onbekend is.

Wat is track-and-trace?
Track-and-trace is een geavanceerd systeem dat elke verplaatsing van een ‘asset’ vastlegt. Door gebruik te maken van technologieën zoals RFID (Radio-Frequency Identification) en BLE (Bluetooth Low Engergie) en Wirepas (Mesh) kan de locatie van objecten automatisch en real-time worden gevolgd. In de zorgsector richt track-and-trace zich op het nauwkeurig lokaliseren van (steriele) medische artikelen, implantaten, verbruiksartikelen, instrumenten en andere hulpmiddelen.

Voordelen
Track-and-trace in ziekenhuizen biedt voordelen, zoals minder tijd kwijt met zoeken naar apparatuur, kostenbesparing, verbeterde efficiëntie in het gebruik van medische apparatuur en meer inzicht en rust op de afdeling. Deze technologie kan aanzienlijke verbeteringen brengen in de dagelijkse operaties van een zorginstelling. Hoewel deze technologie al geruime tijd wordt gebruikt in andere sectoren, begint de gezondheidszorg nu snel de voordelen ervan te omarmen. Zo zijn er al succesvolle implementaties in zorginstellingen gedaan.

CoperniCare track-and-trace
CoperniCare biedt zorginstellingen inzicht in hun apparatuur met hun Apparatuur Volgsysteem (AVS). CoperniCare kan het AVS koppelen aan deelsystemen zoals een facility management systeem. Daarnaast kan het ook gekoppeld worden aan een OK-planning. Dit maakt het reserveren van apparatuur snel, eenvoudig en beter planbaar. Via bestaande koppelingen met alle EPD-systemen, kan CoperniCare ook het gebruikte apparaat bij een operatie of behandeling vastleggen.

Met het CoperniCare AVS realiseert het ziekenhuis:

  • 100% traceerbaarheid
  • Inzicht tot op afdelingsniveau
  • Techniek onafhankelijk
  • Inzicht status en beschikbaarheid
  • Scannen en registratie assets
  • Digitaal reserveren
  • Optimalisatie business logica

Het AVS is onderdeel van het integrale platform. Hierdoor kan het klaarzetten en controleren van alle benodigdheden voor een operatie of behandeling vanuit één systeem worden gedaan. Automatische koppelingen met zowel interne- als externe systemen zorgen voor minder handmatig werk, een verlaging van de administratieve druk en het stroomlijnen van werkprocessen.


Geïnteresseerd in onze module? Lees er hier meer over.