Logistiek en traceerbaarheid op de OK

Kijkt u eens naar de opslag in uw steriel magazijn. Wat ziet u daar? Uitpuilende kasten? Of liggen er producten óp de kast? Grijpt u wel eens mis? Dit zijn de typische logistieke uitdagingen voor OK- en andere interventie-afdelingen. Een gemiddelde OK-afdeling heeft veelal wel tussen de 20 en 25% teveel voorraad op plank liggen. Om dan nog maar te zwijgen over de producten die u aan het einde van de maand weg moet gooien omdat ze uit de houdbaarheid lopen. Naast dat het impact heeft op de financiële resultaten van uw zorginstelling heeft dit ook impact op de kwaliteit en veiligheid van de zorg die u aan uw patiënten verleent. Hoe krijgt u meer inzicht en grip op uw voorraden? Wij gaan u hier meer over vertellen in dit blog.

Als je aan zorg denkt, denk je wellicht niet gelijk aan IT. Dat is ook best heel logisch. Echter, zonder een goed systeem achter alle zorghandelingen, zou het behoorlijk lastig worden om alles in goede banen te leiden. Efficiënt werken en patiëntveiligheid zijn belangrijke pijlers in de zorg en de IT helpt daar een belangrijk handje in mee.

Traceerbaarheid

De registratie en traceerbaarheid van onder andere medische hulpmiddelen, implantaten, disposables, instrumenten en apparatuur is veelal wettelijk verplicht (Convenant Veilige toepassing van medische technologie in het ziekenhuis). Door uniforme coderingen en volledig sluitende registraties kunnen we veel beter traceren, processen verbeteren en automatiseren, aanzienlijke kostenbesparingen realiseren en patiëntveiligheid en focus op patiëntenzorg verhogen! De wetgeving geeft aan wat er verplicht is, maar geeft geen invulling over ‘hoe’.

CoperniCare Suite xVS

Laten wij van CoperniCare daar nou wel over hebben nagedacht! Veel menselijke schakels in een informatieketen maakt een proces foutgevoelig. Door processen zoals logistiek te automatiseren kunnen er grote slagen gemaakt worden op het gebied van een efficiënte bedrijfsvoering. Niet alleen zijn medische producten van A tot Z volledig traceerbaar, maar ook is de voorraad compleet transparant en beheersbaar. Aan het Voorraad Volgsysteem (VVS) van CoperniCare kleven nog meer voordelen! Door inzicht in de volledige voorraad is het ook duidelijk welke producten (bijna) op hun expiratiedatum zitten en hoeven medewerkers van een OK-complex niet meer alle kasten langs.

VVS AlrijneNieuw binnen CoperniCare is het Weefsel Volgsysteem (WVS). Volledig ingericht om te kunnen voldoen aan de EU richtlijn 2015/565 welke vanaf 29 april 2017 jl. van kracht is gegaan. Het WVS dient voor ziekenhuizen en klinieken om weefsel afkomstig van instellingen buiten het ziekenhuis, maar ook verkregen binnen het ziekenhuis, te kunnen registreren en traceren van donor tot ontvanger en omgekeerd. Het WVS biedt ondersteuning voor de ISBT 128 productcodering en de Single European Code (SEC).

Zowel het Voorraad Volgsysteem (VVS) als het Weefsel Volgsysteem (WVS) kunnen volledig met uw EPD en ERP worden geïntegreerd, zodat de relevante gegevens kunnen worden gekoppeld aan de patiënt en artikeldata en bestellingen gesynchroniseerd blijven met het ERP.

In mijn volgende blog zal ik meer gaan vertellen over waarom (keten)integratie zo belangrijk is voor u als zorginstelling. Neem contact met ons op voor meer informatie.